Descriere EC EN

Coordonator Master:

Conf.Univ.Dr. Rodica IANOLE-CĂLIN

 

ECONOMIE COMPORTAMENTALĂ ÎN LIMBA ENGLEZĂ (EC EN)

Câteva întrebări...
 
Te-ai întrebat vreodată de ce oamenii nu reușesc să economisească mai mult, ci din contră continuă să se îndatoreze deși resimt pe propria piele efectele negative?
De ce aproape toți amânăm activități despre care știm cu certitudine că ar fi utile în atingerea obiectivelor noastre?
Sau facem alegeri care se dovedesc a fi departe de ce ne-am dori cu adevărat?
De ce companii cu idei bune de afaceri nu reușesc să reziste pe piață?
De ce guvernele nu își pot convinge cetățenii să își plătească taxele într-o mai mare măsură?
 
Lista se poate extinde la nesfârșit deoarece există numeroase probleme contemporane care nu pot fi rezolvate doar făcând apel la factori obiectivi și analize complet raționale, așa cum propune știința economică în forma ei tradițională.
 
Și un posibil răspuns
 
Domeniul economiei comportamentale încearcă să găsească răspunsuri la aceste întrebări printr-o abordare interdisicplinară, care să includă variabile subiective și non-monetare în analiza proceselor decizionale și al interacțiunilor strategice. Pentru o introducere neconvențională puteți viziona prezentarea lui Dan Ariely despre modul în care decidem:
http://www.ted.com/talks/dan_ariely_asks_are_we_in_control_of_our_own_decisions
 


Parafrazându-l pe Lawrence Summers, fostul președinte al Universității Harvard, mediul economic actual ilustrează din ce în ce mai mult necesitatea de a avea cunoștinte de bază despre calculul probabilităților, statistica și analiza deciziilor, alături de principiile psihologice de bază ce guvernează multe dintre comportamentele noastre economice.
 
Programul de master “Economie Comportamentală” (în limba engleză) își propune să răspunde acestor nevoi de formare și să pregătească specialişti ce își doresc să își dezvolte abilitățile manageriale, de analiză interdisciplinară a fenomenelor economice și sociale, de consiliere și consultanță individuală și la nivel de organizație.
 


Este un program de master unic la nivelul țării noastre, iar disciplinele cuprinse în planul de învăţământ abordează cele mai noi direcții în cercetarea economică contemporană, cu accent asupra inflexiunilor interdisciplinare (psihologie, sociologie), aspectelor metodologice (din sfera tehnicilor experimentale și a neuroștiințelor), analizei multidimensionale a datelor (implementată prin programul open access R) și a gândirii critice.

Dintre acestea, amintim:

-  Economie comportamentală (I și II);
-  Metode de cercetare în ştiinţele comportamentale;
-  Comportamentul consumatorului;
-  Metode statistice parametrice și neparametrice pentru economie comportamentală;
-  Introducere în neuromarketing;
-  Cogniţie socială;
-  Economia sănătății;
-  Finanţe comportamentale;
-  Principii de teoria comportamentală a jocurilor;
-  Economie experimentală;
-  Gândire critică;
-  Reţele economice şi economia complexităţii;
-  Teme speciale de econometrie pentru cercetarea în economie comportamentală;
-  Fundamentele comportamentale ale politicilor publice.
 
Perspectivele de carieră sunt multiple, urmărindu-se construirea unor calificări profesionale în sfera consultanței economice, a antreprenoriatului și a mediului de afaceri, cât și a unor calificări specifice activității de cercetare.

La nivel național, debușeele profesionale vizează:

·Companii multinaționale (pe diverse arii de cercetare de piață, analiză organizațională, analiză strategică etc.)
·Organizaţii guvernamentale şi non-guvernamentale (în direcția fundamentării comportamentale a politicilor publice și a diferitelor programe cu impact social) ;
·Firme de training și consultanță;
·Întreprinderi mici şi mijlocii ;
·Mediul academic și de cercetare

La nivel internațional, oportunitățile se multiplică deoarece există un interes crescut pentru aplicarea principiilor comportamentale la diferite nivele:

·Marea Britanie (dar nu numai) are un departament specializat pe aplicarea principiilor de economie comportamentala (The Behavioral Insights Team) cu numeroase studii experimentale de teren pentru îmbunătățirea diferitelor probleme socio-economice (http://www.behaviouralinsights.co.uk/)
·Comisia Europeană promovează cercetarea în domeniu, accentuând numeroasele sala aplicații empirice (https://ec.europa.eu/jrc/en/research/crosscutting-activities/behavioural-insights)
·Compania Ernst and Young propune un întreg raport despre cum rezultatele din economia comportamentală pentru fi folosite în mediul de afaceri pentru a crea valoare adăugată organizațiilor și consumatorilor
(http://www.ey.com/gl/en/industries/financial-services/insurance/ey-implementing-behavioral-analytics-to-drive-customer-value)
·Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) a lansat la 1 martie 2017 un ghid cu 100 de studii de caz privind aplicarea economiei comportamentale în politicile publice la nivel global(http://www.oecd.org/gov/regulatory-policy/behavioural-insights-and-public-policy-9789264270480-en.htm)